Nauka i sztuka Understand article

Tłumaczenie Katarzyna Badura. Co łączy nauke i sztukę? Odpowiedzi może być więcej, niż się spodziewasz.

Nauka i sztuka były często postrzegane, jako światy wzajemnie się wykluczające: naukowcy są uważani za sztywnych, logicznych myślicieli, podczas gdy artyści są mniej racjonalni i kreatywni. Jednak te stereotypy mogą być krzywdzące, szczególnie jeśli uczniowie wierzą, że muszą wybrać jedną z dwóch dróg – nauki, lub sztuki. Istnieje  wiele przykładów znanych osobistości, które wyłamują się z tych ram: Leonardo da Vinci był zarówno wielkiej klasy artystą, jak i naukowcem; fizyk teoretyczny Richard Feynman w części ukrywał swoją artystuczną naturę, a Albert Einstein – wierzący w to, że wielki naukowcy są również artystami – był z zamiłowania muzykiem.

Odwiedzający podziwiający Mona Lisę autorstwa Leondarda da Vinci
Zdjęcie dzięki uprzejmości Pixabay

Kiedy nauka napotyka na sztukę

Nauka i sztuka uzupełniają się, a grafik i informatyk John Maeda wierzy, że że innowacja rodzi się wtedy, gdy te dwa podmioty się spotkają. „Popatrz na iPd Apple’a” mówi „to idealny przykład technologii obecnej przez długi czas i niechcianej do momentu, gdy ubrana w odpowiedni projekt graficzny stała się przedmiotem pożądania.” Aby połączyć artystów z naukowcami, niektóre organizacje zapraszają artystów do swoich laboratoriów. Na przykład program artystów rezydujących w CERN, wspiera dialog pomiędzy wybitnymi naukowcami a wizjonerskimi artystami w wiodącym na świecie ośrodku fizyki cząstek elementarnych.

Kiedy nauka pomaga sztuce

Proces zachowania sztuki jest ważną nauką. Tym bardziej, że nauka może wyjaśnić, dlaczego wystawienie obrazów na działanie promieni słonecznych zmienia ich kolory, oraz pomaga konserwatorom zrozumieć w jaki sposób należy odnawiać antyki, takie jak jedwabne zasłony z łoża króla Jakuba II. Akcelerator cząstek o nazwie AGLAE. pozwala we francuskim Luwrze na zajrzenie do wnętrza artefaktów i odkrycie z czego są zrobione, bez uszkadzania ich. Dlaczego nie wykorzystać renesansowych obrazów do poznania chemii ektrakcji pigmentu i nie pomyśleć o ich segmentacji aby dowiedzieć się więcej na temat fizyki i matematyki?

Kiedy nauka jest sztuką

Wreszcie, naukowcy mogą tworzyć skomplikowane dzieła sztuki faktycznie wykorzystujące naukę. Jak pokazuje biolog syntetyczny Tal Danino, nawet bakterie mogą tworzyć kolorowe wzory dzięki swoim wyjątkowym właściwościom.Jednak czasami sztuka jest nie tylko imponująca – może dodatkowo pomóc naszej placenie. Na przykład, rzeźbiarz Jason deCaires Taylor, tworzy ludzkie rzeźby, które topi na dnie oceanu. Tam przekształcają się z martwych kamieni w kolorowe, nowe siedliska dla koralowców i innych morskich stworzeń.