Articles

Topic
Filter

Showing 10 results from a total of 10

| Issue 23

Biały kontynent przystankiem w drodze na czerwoną planetę

Tłumaczyła Magdalena Drej. By przygotować się do misji na Marsa, naukowcy z Europejskiej Agencji Kosmicznej (European Space Agency, ESA)muszą najpierw udać się na Antarktydę.

Topics: Biology, Astronomy / space, Health

| Issue 28

Rano doktor, wieczorem badacz

Przetłumaczyła Anna Fizek. Dla doktora Stefana Pfistera próby uleczenia raka mają miejsce w szpitalu i w laboratorium.

Topics: Profiles

| Issue 23

Wybuchające chromosomy: jak powstaje nowotwór

Tłumaczenie Katarzyna Badura. Nowotwory mózgu są jednym z najczęstszych powodów śmierci dzieci a ich punktem startowym może być moment, gdy dochodzi do rozerwania chromosomów w momencie podziału komórki.

| Issue 21

Czy to tylko efekt placebo?

Tłumaczenie Ola Jeglińska. Gdy lekarz przepisuje lekarstwo, a stan zdrowia pacjenta ulega poprawie – czy jest to naprawdę skutek działania leku, czy może tylko kolor tabletki? Andrew Brown bada efekt placebo.

| Issue 21

Komórki macierzyste nowotworu – nadzieja na przyszłą terapię?

Tłumaczenie Jadwiga Schreiber. Nowotwór i komórki macierzyste to dwa różne pojęcia biologiczne. Czy coś je łączy? Słyszałeś może kiedyś o komórkach macierzystych nowotworu? Massimiliano Mazza wytłumaczy nam, w jaki sposób mogą one zrewolucjonizować leczenie nowotworu.

| Issue 18

Pojedyncza cząsteczka pod mikroskopem

Tłumaczenie Jadwiga Schreiber. Czy nie byłoby fascynujące zobaczyć a może nawet zmanipulować pojedyncze cząsteczki? Patrick Theer i Marlene Rau z European Molecular Biology Laboratory wyjaśnią nam jak za pomocą mikroskopu sił atomowych (ang. atomic force microscope) możemy to zrobić…

Topics: Physics, General science, Biology, Chemistry, Engineering, Health

| Issue 19

W poszukiwaniu przyczyn schizofrenii

Tłumaczenie Joanna Merchel, Laurence Reed i Jackie de Belleroche omawiają temat schizofrenii i sposoby, w jakich genomika funkcjonalna jest w stanie pomóc w rozpoznaniu przyczyn choroby.

| Issue 16

Czy umiałbyś znaleźć mutację powodującą nowotwór?

Tłumaczenie Jadwiga Schreiber. Jak powstaje nowotwór? i skąd naukowcy wiedzą, że dana komórka jest nowotworowa? W ćwiczeniu zaprojektowanym przez pracowników Communication and Public Engagement teamz Wellcome Trust Sanger Institute znajdziemy odpowiedzi ta te oraz inne pytania.

| Issue 9

Wykrywanie cukrów: codzienny problem w obliczu cukrzycy

Tłumaczenie: Katarzyna Mleczko-Sanecka. Fred Engelbrecht i Thomas Wendt z Laboratorium Szkoleniowego ExploHeidelberg opisują doświadczenia związane z detekcją cukrów, ukazując tym samym problemy, którym chorzy na cukrzycę muszą stawiać czoła każdego dnia.

Topics: Biology, Chemistry, Health