Μολύνοντας την κλιματική αλλαγή Understand article

Μετάφραση από: Χρήστος Χριστογεώργος (Christos Christogeorgos) - Φοιτητής Βιολογίας, ΕΚΠΑ και Παναγιώτης Κ. Στασινάκης (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD,…

Εικόνα ενός κυανοφάγου
από ηλεκτρονικό
μικροσκόπιο. Οι κυανοφάγοι
μολύνουν κυανοβακτήρια
που είναι σημαντικοί
παράγοντες στην
ανακύκλωση του
παγκόσμιου ωκεάνιου
άνθρακα.

Η εικόνα είναι μια ευγενική
παραχώρηση του Sullivan MB
et al., PloS Biology.

Οι ιοί είναι παντού και σε μεγάλες ποσότητες. Μπορεί να το γνωρίζεις ενστικτωδώς αν είχες πρόσφατα ένα κρυολόγημα, αλλά ισχύει επίσης και στους ωκεανούς όπου επιστήμονες υπολογίζουν ότι κάθε χιλιοστόλιτρο θαλασσινού νερού περιέχει μεταξύ 1 και 100 εκατομμυρίων ιών.

Οι ιοί βασίζονται σε άλλα κύτταρα για να πολλαπλασιαστούν: δεν περιέχουν τον απαραίτητο μηχανισμό για να αντιγράψουν τον εαυτό τους, οπότε πρέπει να εκβιάσουν αυτόν των άλλων ζωντανών οργανισμών. Προσβάλλουν μαθητές που δεν φοράνε κασκόλ, αλλά επίσης βακτήρια, φυτά και όλα τα ζώα, με επιπτώσεις που μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και στο θάνατο.

Η ποσότητα των ιών στους ωκεανούς δημιουργεί τις τέλειες συνθήκες για μια καθημερινή σφαγή. Κάθε μέρα, εκατομμύρια βακτηριακά, πλαγκτονικά, φύκη, και ζωικά κύτταρα πεθαίνουν από ιογενείς λοιμώξεις. Αυτά τα νεκρά κύτταρα αποδομούνται σε μόρια τα οποία μπορούν είτε να επιστρέψουν στην τροφική αλυσίδα και να υποστηρίξουν την εμφάνιση περισσότερης βιομάζας, είτε να συσσωματωθούν με άλλα μόρια και να «βυθιστούν» στον πυθμένα του ωκεανού όπου θα παραμείνουν παγιδευμένα.

Ο άνθρακας που παραμένει παγιδευμένος στα βάθη των ωκεανών εξαιτίας των ιών απομακρύνεται μονίμως από την ατμόσφαιρα, συμβάλλοντας έτσι στην εξισορρόπηση των αυξανόμενων εκπομπών άνθρακα. Οι ιοί είναι ένας από τους πολλούς τρόπους με τους οποίους οι ωκεανοί μπορούν να συμβάλουν στην άμβλυνση της προέλευσης της κλιματικής αλλαγής και να αποτρέψουν κάποια από την περίσσεια του ανθρακικού αερίου να παραμείνει στην ατμόσφαιρα.

• Για περισσότερες λεπτομέρειες για τους θαλάσσιους ιούς, μπορείς να διαβάσεις αυτό το μαγευτικό άρθρο από τον Carl Zimmer.
  • Ρίξε μια ματιά σε αυτήν την λεπτομερή απεικόνιση του πως η πλήρη αντλία άνθρακα λειτουργεί στον ωκεανό.

Η Isabelle Kling εκπαιδεύτηκε ως βιοχημικός και επιστημονική επικοινωνιολόγος, στη συνέχεια ξεκίνησε διάφορα προγράμματα επιστημονικής επικοινωνίας στον Καναδά και στην Ευρώπη. Τώρα είναι ένας από τους συντάκτες του Science in School.