Spre lunile înghețate ale lui Jupiter: odiseea lui Juice Understand article

Articlolul acesta a fost adaptat după un documentar video al ESA, Odiseea de explorare a lui Juice , și după două articole ale ESA, Lunile lui Jupiter: ce va descoperi Juice? și Juice: de ce durează așa de muuult.

Alăturați-vă lui Juice, o navă spațială interplanetară a ESA, în călătoria sa către misterioasa și gigantica planetă gazoasă Jupiter, călătorie întreprinsă pentru a descoperi secretele intrigantelor sale luni de gheață.

O imagine compozită care ne arată planeta Jupiter, lunile sale galileene și nava spațială Juice
Imagine: compozitie a navei spațiale: ESA/ATG medialab; Jupiter: NASA/ESA/J. Nichols (Universitatea din Leicester); Ganimede: NASA/JPL; Io: NASA/JPL/Universitatea din Arizona; Callisto și Europa: NASA/JPL/DLR

O mare odisee de explorare cosmică tocmai a început: noua misiune îndrăzneață a omenirii în partea exterioară a Sistemului Solar, numită Jupiter Icy Moons Explorer (adică Juice), misiune a Agenției Spațiale Europene (ESA), este gata să exploreze uriașa planetă Jupiter și cele mai mari luni ale sale.[1,2] Aceste lumi ciudate au stârnit curiozitatea noastră încă de pe vremea când Galileo Galilei și-a îndreptat telescopul spre planetă și a descoperit cele mai mari patru luni ale ei: Io, Europa, Ganimede și Callisto. Da, Juice va fi prima navă spațială care va orbita o altă lună decât Luna noastră.

Primele sonde spațiale care au vizitat sistemul Jovian au ridicat mai multe întrebări decât au găsit răspunsuri. De exemplu, se crede că trei dintre cele mai mari luni adăpostesc oceane subterane, pe baza descoperirilor misiunii NASA Galileo de la începutul anilor 2000, întrucât datele magnetometrice au indicat prezența apei lichide în interiorul lunilor, dar nu suntem siguri ce formă ar putea lua aceasta sau dacă vreunele dintre aceste luni ar putea susține viața. Grație lui Juice, multe dintre aceste răspunsuri ne pot fi de-acum la îndemână. ESA a lansat nava spațială în aprilie 2023, într-o călătorie de opt ani către îndepărtata planetă.

Vehiculul spațial se va confrunta cu multe pericole pe parcurs: radiații, temperaturi extreme, dar și imensa atracție gravitațională a lui Jupiter, toate în timp ce evoluează la sute de milioane de kilometri distanță de Pământ.

Pentru a descoperi secretele ascunse ale acestor lumi misterioase, Juice a fost echipat cu cei mai puternici senzori de teledetecție, cu cele mai puternice instrumente geofizice și cu cea mai mare dotare de echipamente care a zburat vreodată înspre partea exterioară a Sistemului Solar. Echiparea include zece instrumente științifice dedicate, un monitor de radiații (RADEM), dar și o instalație ce combină radio-interferometria planetară cu efectul Doppler (PRIDE) și care folosește date de la radiotelescoapele de pe Pământ pentru a furniza informații de înaltă precizie privind poziția și viteza navei spațiale. Toate acestea sunt alimentate de o instalație fotovoltaică cu 85 m2 de aripi solare.

După o călătorie de opt ani către Jupiter, Juice va face observații detaliate asupra gigantului gazos și asupra celor trei luni mari care dețin oceane: Ganimede, Callisto, și Europa. Această misiune ambițioasă va analiza cei trei sateliți naturali și va descoperi multe lucruri despre aceste destinații, destinații interesante mai ales ca habitate potențiale pentru forme de viață, trecute sau prezente. Juice va monitoriza mediul complex constituit de câmpul magnetic, de radiațiile și de plasma planetei Jupiter, precum și interacțiunea acestuia cu lunile din jur, studiind sistemul Jupiter ca un arhetip pentru sistemele gazoase gigantice din Univers.

Și întrucât nu este posibil ca vehiculul spațial să se oprească la o lună, să o exploreze și apoi să meargă la alta, cea mai mare parte a observațiilor se va face în timpul trecerii în proximitatea fiecărei luni. Prima parte a misiunii (2,5 – 3 ani) va fi constituită dintr-o serie de orbitări în jurul planetei Jupiter, iar la fiecare a doua rotire Juice va zbura pe lângă Europa, Callisto sau Ganymede. În final, Juice își va schimba traiectoria pentru a orbita satelitul Ganymede, devenind astfel prima navă spațială care a orbitat vreodată o lună în Sistemul Solar exterior.

Ganimede

Principalul obiectiv științific al misiunii Juice va fi Ganimede, cea mai mare lună din Sistemul Solar – mai mare și decât planeta Mercur.

Suprafața lui Ganimede
©NASA

Dacă ar fi să săpăm sub crusta de gheață a lui Ganymede, crustă având grosimea de 150 km, probabil că am găsi un ocean cu o adâncime de 100 km, unde ar putea teoretic să existe forme de viață primitive. Juice va „pătrunde” adânc în acest ocean, dar nu folosind vreun burghiu uriaș. Oamenii de știință și inginerii au lucrat intens pentru a proiecta instrumente speciale de teledetecție capabile să exploreze satelitul atât pe durata trecerii pe lângă el, cât și în timp ce orbitează în jurul lui.

Misiunea Juice va cerceta diverse aspecte cheie: misteriosul câmp magnetic al lui Ganimede (este singura lună din Sistemul Solar care și-a generat propriul magnetism), oceanul său ascuns, miezul său complex, conținutul de gheață al învelișului, interacțiunile sale cu mediul local și cu cel al planetei Jupiter, activitatea sa trecută și prezentă, și respectiv dacă luna ar putea fi sau nu – sau dacă a fost vreodată – un mediu propice vieții. Investigațiile asupra lunii vor începe intens la sfârșitul anului 2034 și Juice își va încheia misiunea asolizând pe Ganymede în 2035.

Europa

Juice va finaliza cele două survolări ale Europei în iulie 2032, iar cea mai mare apropiere va fi de 400 km. În timpul acestor apropieri, Juice va explora geologia, suprafața, subteranul, activitatea și mediul satelitului, ce pare să aibă o suprafață tânără, activă din punct de vedere geologic, colorată și marcată distinct.

Suprafața cu ‘cicatrici’ a Europei din arhivele misiunii Galileo a NASA. Aceste ‘cicatrici’ sunt gravate într-un strat de apă înghețată, strat despre care se crede că are o grosime de cel puțin câțiva kilometri.