Συλλογή βίντεο της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος Inspire article

Μετάφραση: Ελισάβετ Μοσχόβου. Ταινίες σχετικές με την επιστήμη ή ακόμα και ψευδο-επιστήμη μπορεί να αποδειχθούν πολύ χρήσιμα εργαλεία στην τάξη. Ο Heinz Oberhummer από…

Στην τάξη, βίντεο για την επιστήμη ή την ψευδο-επιστήμη μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να προκαλέσουν συζήτηση και ενδιαφέρον σε επιστημονικά θέματα. Η ιστοσελίδα του Κινηματογράφος και Επιστήμη (Cinema and Science – CISCI)w1, που πρόκειται να λειτουργήσει το Δεκέμβρη του 2006, θα περιγράφει μια μεγάλη ποικιλία σκηνών από ταινίες, παρέχοντας εξηγήσεις και πληροφορίες που θα βοηθούν τους εκπαιδευτικούς να ετοιμάσουν ενδιαφέροντα μαθήματα βασισμένα σε ταινίες.

Αυτό το άρθρο σχετικά με τη συλλογή βίντεο της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος European Space Agencyw2 (ESA) παρέχει ένα δείγμα του περιεχομένου που αναπτύσσει το CISCI, μαζί με πληροφορίες για μαθητές και υλικό για τους εκπαιδευτικούς.

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble είναι μια συνεργασία μεταξύ της ESA και της NASAw3. Είναι ένα πολυετές παρατηρητήριο που βρίσκεται στο διάστημα. Οι παρατηρήσεις γίνονται σε ορατό, υπέρυθρο και υπεριώδες φως. Από πολλές απόψεις το Hubble έχει κάνει επανάσταση στη σύγχρονη αστρονομία, όχι μόνο ως ένα εργαλείο για νέες ανακαλύψεις, αλλά επίσης κυριαρχεί στην αστρονομική έρευνα γενικότερα.

Η ιστοσελίδα του Διαστημικού Τηλεσκοπίου Hubblew4 παρέχει ένα πλήθος εικόνων και βίντεο για προβολή και κατέβασμα.

Πίνακας 1: Λεπτομέρειες της συλλογής βίντεο της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος

Τίτλος

Συλλογή βίντεο της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος

Περιγραφή βίντεο

Συλλογή βίντεο αστρονομίας

Παραγωγός βίντεο

Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος

Επιστημονικό θέμα

Φυσική και αστρονομία

Ιστοσελίδα

www.spacetelescope.org/videos

Αγορά βίντεο

www.spacetelescope.org/hubbleshop/webshop/webshop.php?show=sales&section=cdroms

Πίνακας 2: Λεπτομέρειες σκηνών του “Deep Impact”

Χρονικό διάστημα

heic0508f.mov 0:00:00 – 0:00:18

Επιστημονικές λέξεις – κλειδιά

Κομήτης, αστεροειδής, σύγκρουση

Τίτλος σκηνής

Ο ανιχνευτής του Deep Impact συγκρούεται με τον κομήτη

Περιγραφή σκηνής

Animation που δείχνει τη σύγκρουση μεταξύ του βλήματος 370 κιλών που απελευθερώθηκε από το διαστημικό σκάφος Deep Impact και τον κομήτη Tempel 1 στις 4 Ιουλίου 2005

Βασική εξήγηση

Παρατήρηση του κομήτη
Tempel 1 στο ορατό φως και
υπέρυθρο φως (καλλιτεχνική
άποψη).

Χορηγία εικόνας από NASA,
Jet Propulsion Laboratory-
Caltech, και Τ. Pyle (Spitzer
Science Center)

Οι κομήτες αποτελούνται από πάγο και σκόνη και γι’ αυτό συχνά αποκαλούνται «βρώμικες χιονόμπαλες». Όταν οι κομήτες πλησιάζουν τον Ήλιο, ο πάγος λιώνει και βράζει και τα σωματίδια εκτοξεύονται έξω. Αυτά τα σωματίδια στη συνέχεια διασκορπίζονται από τον ηλιακό άνεμο, σχηματίζοντας τη χαρακτηριστική ουρά του κομήτη. Ο Tempel 1 είναι ένας κομήτης σε σχήμα  πούρου περίπου 224 κυβικά χιλιόμετρα σε μέγεθος.

Στο βίντεο κλιπ, βλέπουμε τη σύγκρουση του 370 κιλών βλήματος (κρουστικό) που απελευθερώνεται από το μητρικό διαστημικό σκάφος Deep Impact με το εσωτερικό μέρος του Tempel 1 κομήτη στις 4 Ιουλίου 2005. Ο κομήτης πήρε το όνομά του από τον Ernst Wilhelm Leberecht Tempel, που τον ανακάλυψε το 1859. Η αποστολή ονομάστηκε έτσι από την ταινία Deep Impact, μια blockbuster ταινία του 1998.

Η σύγκρουση πάνω στον κομήτη Tempel 1 παρατηρήθηκε από το διαστημικό σκάφος, το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble και παρατηρητήρια σε όλο τον κόσμο. Τα πρώτα αποτελέσματα δείχνουν ότι υπάρχει περίπου διπλάσια σκόνη από ότι πάγος στον κομήτη, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι κομήτες είναι «παγωμένες λασπόμπαλες», αντί για «βρώμικες χιονόμπαλες», όπως πιστευόταν παλαιότερα.

Αναλυτική εξήγηση

Αποστολή Deep Impact

Μερικές από τις επιστημονικές ερωτήσεις που σχεδιάστηκε να απαντήσει η αποστολή Deep Impact ήταν:

• Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του κομήτη: πώς σχηματίζεται η επιφάνειά του, πόσο πυκνός είναι, πόσο γερά συγκροτημένος είναι και πόσο μεγάλος ειναι;
  • Ποια είναι η σύσταση του κομήτη;
  • Μπορεί η πορεία ενός κομήτη να αλλάξει ώστε να μειώσει τις συνέπειες ή να αποφευχθεί μια σύγκρουση με τη γη;

Ο αστεροειδής Απόφις

Το βράδυ της 13 Απριλίου 2029, ο αστεροειδής Apophis, με όγκο 320 κυβικά χιλιόμετρα, θα περάσει τη Γη σε απόσταση μόνο 36.650 χιλιόμετρα. Αυτό είναι περίπου το ύψος των γεω-στατικών δορυφόρων μας και περίπου δέκα φορές πιο κοντά από το φεγγάρι μας. Στη συνέχεια ο Απόφις θα είναι ορατός με γυμνό μάτι πάνω από την Ευρώπη.

Την 13η Απριλίου του 2036, ο Απόφις στη συνέχεια θα περάσει τη Γη σε ύψος μόλις 3.400 χιλιόμετρα (περίπου το μισό της ακτίνας της Γης). Σύμφωνα με τους παρόντες υπολογισμούς, η πιθανότητα να χτυπήσει τη Γη είναι περίπου 1:8000. Σε αυτή την περίπτωση θα συντριβόταν στον Ειρηνικό Ωκεανό με ταχύτητα περίπου 50.000 χιλιόμετρα την ώρα, που αντιστοιχεί σε μια εκρηκτική δύναμη περίπου 100 εκατομμύρια τόνους TNT. Θα δημιουργούσε ένα κρατήρα 2500 μέτρα βαθύ στον ωκεανό, προκαλώντας τσουνάμι έως και 20 μέτρα ύψος. Το ασιατικό τσουνάμι το 2004 ήταν μόνο κατά το ήμισυ υψηλό. Οι δαπάνες σε υποδομές και μόνο κατά μήκος της Βόρειας Αμερικανικής ακτής της Βόρειας θα ανέρχόταν σε περίπου 400 δισεκατομμύριαδολλάρια. Ωστόσο, μόνιμες παγκόσμιες επιπτώσεις δεν αναμένονται.

Ο αστεροειδής Απόφις πήρε το όνομά του από τον Αιγυπτιακό θεό του κακού, της καταστροφής και του σκότους. Δύο από αυτούς που ανακάλυψαν μαζί του αστεροειδή, ο Roy Tucker και ο David Tholen, είναι οπαδοί της τηλεοπτικής σειράς Stargate SG-1 και είναι πιθανό ότι ονόμασαν τον αστεροειδή από ένα χαρακτήρα σε αυτή τη σειρά, που παίζεται από τον ηθοποιό Peter Williams (μπορείτε να δείτε για τον χαρακτήρα “Απόφις” στην ιστοσελίδα του Stargate SG-1, παρακάτω).

Αλλάζοντας τροχιά στον Απόφις

Η NASA κάνει σχέδια για να προσγειώσει έναν αναμεταδότη στον αστεροειδή Απόφις. Ένας αναμεταδότης είναι ένα σύστημα εντοπισμού παρόμοιο με αυτά που χρησιμοποιούνται στα εμπορικά αεροσκάφη. Αυτός ο αναμεταδότης θα μπορούσε στη συνέχεια να προσδιορίσει την ακριβή τροχιά του Απόφις και μετά ο αστεροειδής να χτυπηθεί και να ανακατευθυνθεί χρησιμοποιώντας ένα διαστημόπλοιο με μάζα περίπου 4 τόνους, για να μειώσει τον κίνδυνο μιας σύγκρουσης με τη Γη το 2036. Στη θεωρία αυτό είναι δυνατό και προσωμοιώθηκε σε μικρότερη κλίμακα από την αποστολή Deep Impact.

Ιστοσελίδες για την αποστολή Deep Impact