Festiwal „Science on Stage” nabiera rozpędu Inspire article

Tłumaczenie Anna Romańska. Wiele ogólnopaństwowych organizacji „Science on Stage” („Nauki Przyrodnicze na Scenie”) już zaczyna wybierać nauczycieli, którzy będą reprezentować swój kraj na europejskim festiwalu w 2011 roku. Eleanor Hayes donosi o wydarzeniach w Austrii i…

“Science on Stage” w Austrii

Sieć pokarmowa- model dla
przedszkolaków zbudowany
przez licealistów,
sponsorowany przez Science
Center Netzwerkw4

australijskiego „Science on
Stage”

Miałam to szczęście, iż mogłam uczestniczyć w austriackim “Science on Stage” jako członek jury. Jednak po dwóch dniach miałam w głowie mętlik: jak porównać model Układu Słonecznego wykonany w skali 1:7 km przez uczniów szkoły podstawowej, uzupełniony plecakiem pełnym eksperymentów, które dzieci miały wykonać na każdej z „planet” z projektem, w którym licealiści przygotowali eksperymenty wyjaśniające młodszym dzieciom fizykę muzyki ? I jak powinniśmy oceniać te projekty w porównaniu z niektórymi imponującymi, oryginalnymi badaniami dotyczącymi wpływu diety na zdrowie, opracowanymi przez uczniów liceum rolniczego? Tylko 9 projektów mogło zostać wybranych na Europejski Festiwal „Science on Stage” w Kopenhadze w 2011w1 roku, i dla członków jury: ośmiu naukowców, wychowawców i członków austriackiego Ministerstwa Edukacji, nie był to łatwy wybór.

Każdy z 41 prezentowanych projektów był fantastyczny; każdy świadczył o inspiracji i ciężkiej pracy nauczycieli i uczniów. Były tam pomysły dotyczące pomiaru masy (nie wagi), przedstawiające sieć pokarmową (za pomocą przytulanek), badające piękno polaryzacji lub wykorzystujące program Excel do prezentacji populacji drapieżników i zdobyczy. Nie brakło również gier, demonstracji oraz praktycznych eksperymentów. Z całej Austrii 180 nauczycieli i uczniów przybyło do Linz w dniach 25-26 lutego 2010 aby podzielić się swym entuzjazmem do nauki, wymienić pomysłami i zyskać nowe inspiracje do dalszego uczenia. Kolejny sukces na koncie „Science on Stage”.

W celu zdobycia szczegółowych informacji dotyczących m.in. zwycięskich projektów, zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej „Science on Stage” w Austriiw2.

„Science on Stage” w Belgii

Gdzie można odbyć wirtualną podróż na Mars, dowiedzieć się jak zbudować „zieloną” baterię czy też odkryć fizykę muzyki? Również na „Science on Stage”, ale tym razem w Belgii, gdzie 27 lutego 2010 roku 140 nauczycieli, inspektorów i innych uczestników przybyło do Ukkel na spotkanie „Playful Science 4”.

Dzień wypełniony był po brzegi programem nauczycieli i naukowców uniwersyteckich przedstawiających uroki nauki. Natomiast ci, którzy woleli coś bardziej praktycznego, mogli wziąć udział w różnorodnych zajęciach: sprawdzaniu, czy filmowe popisy kaskaderskie przestrzegają prawa fizyki, przeprowadzaniu elektroforezy żelowej i obliczaniu wielkości fragmentu DNA, bądź też wypróbowaniu napędzanej energią słoneczną pompy wodnej z Mauretanii.
W celu uzyskania dalszych informacji, zapraszamy na stronę internetową “Science on Stage”w Belgiiw3.

• w1 – Punktem kulminacyjnym ogólnopaństwowych festiwali „Science on Stage” jest festiwal europejski. Odbywa się on co dwa lata, a najbliższy będzie miał miejsce w Kopenhadze w dniach od 16 do 19 kwietnia 2011roku. W celu uzyskania dalszych informacji na temat „Science on Stage” oraz nawiązania kontaktu z festiwalem we własnym kraju, zapraszamy na stronę internetową europejskiego „Science on Stage”: www.science-on-stage.eu
  • w2 – Dalsze informacje dotyczące “Science on Stage” dostępne są na stronie: www.scienceonstage.at
  • w3 – W celu uzyskania dalszych informacji na temat „Science on Stage” w Belgii zapraszamy na stronę: www.scienceonstage.be
  • w4 – Science Center Netzwerk łączy interaktywne działania centrum nauki z całej Austrii. Więcej na: www.science-center-net.at

Dr Eleanor Hayes jest redaktorem naczelnym Science in School. Studiowała zoologie na Uniwersytecie w Oxfordzie w Wielkiej Brytanii i uzyskała tytuł doktora z ekologii owadów. Następnie pracowała w administracji uniwersytetu, po czym przeprowadziła się do Niemiec i poświęciła naukowej działalności wydawniczej, najpierw dla firmy bioinformatycznej, później dla towarzystwa naukowego. W 2005 roku przeniosła się do Europejskiego Laboratorium Biologii Molekularnej w celu założenia Science in School.